Er du startet som selvstændig? Så er der sikkert nogle ting, du ville ønske, du havde vidst fra starten af.

Jeg har lavet en lille undersøgelse blandt selvstændige behandlere, terapeuter, coaches og lignende, som for nyligt er startet op. En af de ting, jeg især lagde mærke til, var at mange gerne ville have haft nogle gode råd, da de startede op.

Nu er mit speciale jo branding, markedsføring og strategi, på en holistisk måde. Derfor handler disse 10 tips selvfølgelig primært om det.

 

10 ting du skal vide, hvis du skal til at starte op som selvstændig:

 

1.Fundamentet:

Der er stadig alt for mange selvstændige, som går direkte i gang med at få lavet logo, uden at tænke over deres mission/business why. Men her er første vigtige tip: Når du skal have lavet dit logo, så skal du først være bevidst om, hvad din business’ værdier er. Og så skal du have lagt din mission/dit business why fast, så du også er helt tydelig omkring, hvem din kernemålgruppe er.

Mange vælger bare ”en pæn farve” til logo eller hjemmeside. Men den bedste måde at gøre det på er, at vælge præcis de farver og herunder nuancer, som matcher brandets værdier perfekt. Det samme gælder former og skrifttyper. Alle disse ting udgør brandets visuelle identitet og er med til at sende det helt rigtige signal, så dit brand vibrerer på lige præcis den frekvens, hvor dine drømmekunder befinder sig.

Derfor er det vigtigt, at du tænker nøje over dit brands fundament; mission/business why og visuelle identitet, som noget af det allerførste. 

 

2.Branding og differentiering fra konkurrenter:

Sørg for at mærke ind i, hvad der gør dig unik i forhold til dine kollegaer. Der er måske mange af “din slags” derude, så hvorfor skal kunderne lige vælge dig? Hvad er dine unikke egenskaber? Det handler om din unikhed, hvilket man også i fagsprog kalder din USP (Unique Sales Proposition). Det skal du virkelig skrue op for, for så er det, at du ikke længere har konkurrenter, men kollegaer! Det er det, der gør, at kunderne virkelig kan MÆRKE dig, og det er også det, der gør, at du er mere og mere i flow, fordi du arbejder fra din helt inderste essens.

Måske har du svært ved den øvelse, fordi du synes din ydelse er magen til så mange andres. Men så må du skrue op for dig selv. For du er unik og den måde, du behandler på, er altid anderledes end alle andre. Du har måske også særlige kombinationer af kompetencer eller erfaringer? Derudover kan du tilføje forskellige serviceydelser, som er anderledes end kollegaernes. Fx andre slags kombinationer af behandlinger, forløb, hjemmebehandlinger, andre tider end de andre og så videre.

 

3.Billeder:

Få taget nogle gode billeder af dig selv. Hvis du er soloselvstændig, er det vigtigt at du viser, hvem du er. Og det skal være professionelle billeder, så lav den investering hurtigst muligt, det er bare godt givet ud.

Skriv derefter dit firmanavn og webadresse på din private Facebook profil, og sørg for at det er offentligt synligt for alle, og at man kan klikke sig over på det via links. Du skal kunne acceptere, at din nye virksomhed nu er synlig for alle, og du skal kunne hvile i det. Jo mere du gemmer dig, jo længere tid tager det at få gang i din forretning. For hver gang en ny potentiel kunde klikker ind på din side, for at se hvem du er (hvis du fx har været aktiv i en netværksgruppe, og har delt ud af dine kompetencer), så skal de jo kunne læse mere om din business.

 

4.Hjemmeside:

Du bør få lavet en hjemmeside. Det er der, dine kunder leder efter dig og tjekker op på, hvem du er, og hvad du kan. En enkelt side (en såkaldt visitkorthjemmeside) kan være fint at starte med. Men hvis du har energi på det, så lav rigtig gerne en levende hjemmeside med værdifuldt indhold (blog). Og omvendt, hvis det dræner dig helt vildt at få skrevet blogindlæg, så lad være med det – så bare nøjes med en visitkorthjemmeside.

Og lige et NB: Hvis du laver en hjemmeside i wordpress, så sørg for at få afklaret, hvilket tema, der passer bedst til din hjemmeside. Lad være bare at kaste dig ud i et tilfældigt tema, for det kan koste dig dyrt at skulle lave det om til noget, der rent faktisk fungerer i forhold til dine behov.

 

5.Sociale medier:

Du bør få lavet en Facebook business side, en Instagram business profil eller LinkedIn business profil – gå efter det sted, hvor din målgruppe især befinder sig, og hvor du har mest energi på selv at skulle markedsføre dig. Men over 90 % af alle voksne danskere er på Facebook, så Facebook kan være svær at komme uden om. Meld dig gerne ind i lukkede grupper, hvor din målgruppe især befinder sig, og gør dig synlig og vis dine kompetencer ved at hjælpe folk, der spørger ind til noget, du ved en masse om. Selvfølgelig uden at være anmassende og uden at linke, hvis man ikke må det (tjek reglerne for den enkelte gruppe), men din hjælp kan være guld værd, og det er en måde at vise dine kompetencer på. Man kalder det for soft selling.

 

6.Nyhedsbrev:

Hvis du gerne vil sælge ydelser online, så er det en rigtig god idé at få bygget en nyhedsbrevliste op. Igen skal du mærke ind i, om du har energi på at skrive ud med jævne mellemrum – men du kan også overveje at lave lydfiler eller video i stedet, og så bare sende dem ud. Når du skal have folk på din nyhedsbrevsliste, er du nødt til at give noget af værdi i bytte for deres e-mail. En freebie er en lille gave af en slags. Sådan kan du få folk til at tilmelde dig din liste, så længe de ikke kender dig. Du kan hente gratis tilmeldinger til nyhedsbrevet ved at dele freebie-opslaget i lukkede Facebook grupper. Det vil dog være en god idé, hvis du sætter dig ind i Facebook annoncering. Lær det mest basale, og så kan du jo vælge at uddelegere det herefter, hvis det er for drænende for dig at bruge tid på. Det er også i nyhedsbrevet, at du især kan have succes med at lave kampagner, når du gerne vil sælge lidt mere af en bestemt ydelse. Men det kommer igen an på, hvor du er mest til stede og hvor du har mest flow – hvis du har en lukket Facebook-gruppe eller en side med masser af engagement, kan det være her, du bedst laver kampagner via opslag og lives.

 

7.Gratis er godt:

Sug til dig af gratis viden i grupper, på youtube, webinarer, sparring osv, alt hvad du kan, i en startperiode. Pas dog på, at du ikke bliver overvældet og pludselig følger hundrede forskellige nyhedsbreve – mærk hurtigt efter, om du får værdi af at følge en person, og så træf beslutning om at afmelde eller blive og læse dem. Hvis du ikke har spor forstand på markedsføring og især branding, så få hjælp til at få lagt brandets fundament, for det ER det vigtigste at starte med. Det, og så dit eget mindset, så du allerede fra starten af kan få arbejdet med at fjerne eventuelle blokeringer, og kan lære at arbejde i mest muligt flow.

Vent med at købe kurser i diverse, indtil du er helt bevidst om dit brands fundament. For når du så endelig køber et kursus, vil du få meget mere ud af det.

Sørg også for at få nogen til at læse korrektur og give feedback på din hjemmeside og dine tekster hurtigst muligt, og også når du laver store ændringer. Få feedback på dine tekster – kan målgruppen tydeligt se, hvad du kan hjælpe med? Man kan stirre sig blind på det, så sørg for at få sparring fra andre. Meld dig ind i nogle få netværksgrupper, hvor du kan få sparring til både why-sætninger, målgruppedefinitioner, brandfarver, grafik, annoncetekster osv. Det er guld værd!

 

8.Anbefalinger:

Sørg for hurtigst muligt at få anbefalinger fra tilfredse kunder. Hvis du ikke kan sælge dine ydelser, så giv det væk gratis i starten, eventuelt til en billig intropris. Alt det, du har tid og overskud til, og sørg så for at få anbefalinger og referencer, som du kan lægge på hjemmesiden og bruge i markedsføringen. Det giver dig også en fornemmelse af, om du skal have justeret på den måde, du hjælper på, eller skal justere i din målgruppe. Det vigtigste er, at du har fokus på kun få ydelser ad gangen, og at du fokuserer på at arbejde med drømmekunderne, hvor du er mest i flow.

 

9.Dine kunder:

Når du har valgt din drømmemålgruppe, så skal du lære dine kunder rigtigt godt at kende. Vid, præcis hvad der driver dem. Hvad er deres største udfordringer og smerter? Hvad vil de helst slippe for? Hvad vil de gerne have hjælp til? Lav gerne personaer, altså en hypotetisk kunde, som du lærer at kende helt i dybden. Så er det ham eller hende, du skriver til, når du skriver annoncer eller blogindlæg.

Lav eventuelt et spørgeskema, så du får indblik i, hvad du kan hjælpe dem med. Og hvad de måske ikke er interesseret i at blive tilbudt. Bare husk at folk har svært ved selv at tænke ud af boksen, hvis du spørger dem, om der er noget helt nyt og spændende, de kunne tænke sig. Det er lettere at opstille nogle forskellige løsninger, og lade dem vælge mellem dem. Men det er en god idé at lave en blanding af bundne svarmuligheder og mulighed for at skrive kommentarer.

 

10.Dit mindset:

Det er vigtigt, at du får boostet et succesfremmende mindset, når du starter virksomhed. Du skal ikke længere tænke i at knokle fra 8-16 for samme løn som før. Nu er der jo ikke længere nogle rammer. Du kan gøre, som du vil. Du kan få det, som du vil have det. Du skal tiltrække et bedre arbejdsliv end før. Et liv, hvor du er herre over egen tid, og hvor du kan hjælpe den type klient og det antal klienter, som du drømmer om. Hvor du tjener de penge og har det overskud, som du drømmer om. Du er nødt til allerede nu at begynde at føle, hvor skønt det er.

Hvordan opfører en succesfuld selvstændig sig? Sådan skal du opføre dig allerede nu. For først da vil du vibrere på samme høje frekvens, og først derefter vil du kunne tiltrække din drømmetilværelse.

For at udvikle din virksomhed, kræver det også at du udvikler dig selv. Jo større personlig udvikling, jo større udvikling for din forretning. For alle de issues, du har i dit privatliv, tager du med ind i dit firma, og eventuelle blokeringer vil stå i vejen for din succes. Så du skal også kunne håndtere en stor udvikling, du skal kunne håndtere at kunne tjene meget, hvis det er det du drømmer om. Det betyder, at du skal arbejde med at slippe blokeringer og begrænsende overbevisninger, så snart de dukker op. Og det betyder, at du allerede nu skal hæve din vibration, så du er klar til at kunne tiltrække alt det, du drømmer om.

 

Arbejd smartere, så du får fokuseret din energi og ikke spilder din tid, og adskil dine ydelser fra kollegaerne/konkurrenterne, så du kan opskalere din virksomhed.

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få flere tips til holistisk branding og markedsføring: