Sådan arbejder du smartere – men stadig intuitivt
Kender du det, at du gerne vil arbejde så intuitivt og impulsivt som muligt? Så dit arbejde bliver sjovt og nydelsesfuldt? Så du bare går med flowet og lader dig inspirere af det, der kommer til dig – det der føles vigtigt?
Men tiden flyver afsted, og pludselig er du ”bagud” med et blogindlæg. Pludselig skal du finde på et Facebook opslag, fordi det er ved at være et par dage siden. Og du har egentlig ikke tid til at være kreativ lige nu? (Og du har jo læst igen og igen, at det er vigtigt at være tilstede ofte…)
Hvis du derimod arbejder totalt struktureret og har planlagt alt langt ud i fremtiden, så er der bare ikke spor plads til at være intuitiv. Det dræber kreativiteten. Det dræber lysten til lige at skrive et blogindlæg, for der er jo planlagt indlæg for de næste mange uger. Så det indlæg, du lige har inspirationen til her og nu, vil først blive publiceret om et par uger!
Ingen af delene fungerer, hvis man har behov for at arbejde intuitivt. For der er altså nødt til at være lidt struktur, men ikke for meget.
Men hvordan arbejder du med struktur, så det ikke dræber det intuitive?
Læs mine tips til at arbejde struktureret og intuitivt samtidig, hvis du gerne vil:
- Have styr på tingene, så du ikke glemmer opslag, ikke bliver presset på tid og ikke kommer bagud
- Have frigivet tid til det sjove og intuitive og lade dig inspirere af nuet
Først kommer et tip til at at få sat tingene i system og danne dig overblik.
Derefter kommer 5 konkrete tips til at arbejde smartere og få frigivet tid til det sjove.
Dan dig først et overblik:
- Lav en content-kalender (indholdskalender). Her kan du med stikord notere ned, hvilket opslag du har lavet, på hvilke medier, hvilken dag. Lav kolonner nedad med de medier, du har tilgængelige, fx Facebook, Instagram, Blog, Nyhedsbrev. Rækkerne hen ad er ugedagene. Det udgør en blok for en uge. Den kopierer du så nedad, så der står uge efter uge nedad, og stadig kun ugedagene henad.
- Fordelen ved content-kalenderen: Du får overblik over, hvad du tidligere har skrevet om. Så du ikke gentager dig selv for tit. Og du opdager, om du har glemt noget. Måske har du fået nye vinkler på samme sag. Måske får du ny inspiration til nye emner, men det passer ikke ind lige i denne uge, fordi den er booket. Så sætter du det på ugen efter. Du kan altid rykke rundt, men så husker du den gode ide til senere.
- Markér med farver: Markér dine Facebook opslag med én farve, nyhedsbreve med en anden farve og blogindlæg med en tredje farve. Så får du et visuelt overblik over, hvor tit du kommer ud med nyt. Hvis du vil være rigtig struktureret og holde styr på 80/20 reglen, så markerer du opslag der handler om salg med en bestemt farve, mens alle de andre opslag får en anden farve. Så kan du rent visuelt få en idé om du nogenlunde overholder ”reglen”. Her er blot markeret posts, blog og nyhedsbreve med forskellige farver. Men det er jo bare et eksempel til inspiration.
5 tips til at arbejde smartere og frigive tid:
- Lav en masse opslag klar på én gang: Sæt dig en gang om ugen, fx søndag eftermiddag, og lav Facebook opslag til hele næste uge. Læg dem ind i planlægningen på Facebook (det finder du i creator studio), så de automatisk bliver slået op de kommende dage. Så vil du faktisk komme til at poste opslag, mens du sidder og arbejder eller slapper af. Så behøver du ikke tænke på det hver dag.
- Skriv idéer ned: Hver gang du får inspiration til et blogindlæg eller nyhedsbrev, så skriv det ned på en notesblok. Sæt dig så en gang om ugen og skriv alle de indlæg, du har haft i tankerne og lav kladder til nyhedsbreve. Så har du dem liggende i skuffen, til når der er plads til at poste.
- Lav flere posts afledt af ét emne: Når du poster et blogindlæg, så handler det måske om et bestemt emne. Der skulle gerne være kød nok på dette indlæg, til at du kan skrive 2-3 Facebook opslag baseret på dette, med forskellige vinkler. Så når du har planlagt udgivelsen af et indlæg, kan du også samtidig forberede 2-3 posts på Facebook, der handler om dette emne. Et af dem kan linke til bloggen. Og så er der samtidig plads til, at du i løbet af ugen kan poste impulsive og intuitive opslag. Så rykker du bare planlægningen af de andre posts.
- Lav annoncering for lang tid ad gangen: Annoncering kan du også lave på en gang, og så sætte den til at køre i flere uger eller måneder ad gangen. Det er også smart at kigge opslag igennem med et par ugers mellemrum, og se hvilke der gjorde sig godt rent organisk. Dem kan du så vælge at booste lidt ekstra eller lave en annonce baseret på dem.
- Automatiser nyhedsbreve: Der bør altid være et automatisk velkomst-nyhedsbrev til nye tilmeldinger, straks de tilmelder sig. Efter velkomstmailen kan du lave en serie af 3-4 (eller helt op til 12) nyhedsbreve, som automatisk ryger ud til de nytilmeldte. Så styrer du selv, at de får et godt indblik i dig og din forretning, ved at give dem en styret tur gennem dit univers. Det tager et par timer at skrive disse nyhedsbreve og sætte dem op, men derefter skal du ikke lave noget i lang tid. Kun lige justere på dem, hvis du indimellem får nye blogindlæg du kan linke til, eller får nye indsigter. Og så over til det intuitive igen: Efter at have automatiseret rækken af velkomst-nyhedsbreve, kan du derefter blot engang imellem gå ind og flytte de nye tilmeldte fra tilmeldingslisten over til den faste liste. Så vil de derefter få nye nyhedsbreve, som måske er mere intuitive og impulsive. Eller dem, som er mere personlige, og som viser hvem du er som person. Derudover kan du forsøge at sælge engang imellem til denne liste, for nu har de også lært dig lidt bedre at kende.
Fordelen ved godt forarbejde er, at der bliver plads til det impulsive
Det gode ved at have lavet en masse godt forarbejde er, at du har noget at poste, hvis inspirationen udebliver en uge. Og hvis der kommer ny inspiration, lader du bare de for-skrevne indlæg ligge i skuffen. Så skriver du i stedet bare det nye indlæg, som du brænder for at komme ud med. Så er der rigelig plads til at være intuitiv, men du får stadig hjælp af struktur og planlægning i forhold til at få frigivet mere tid i dagligdagen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få flere tips til branding, mindset og markedsføring:
Læg en kommentar