Det er vigtigt at være tydelig i markedsføringen
For at dine kunder hurtigst muligt skal kunne afkode, hvad du kan hjælpe med – og om I er et match for hinanden – er det vigtigt, at du er tydelig i din markedsføring. Jo tydeligere, jo nemmere gør du det for kunderne.
Er du god til at forklare dine kunder, hvad du kan hjælpe dem med?
Som selvstændig, der hjælper andre mennesker med fx behandling, sessioner, coaching eller lignende, har man måske en tendens til at glemme, at kunderne/klienterne ikke altid ved, præcis hvad din behandling eller ydelse dækker over. Og hvordan kan vi så hjælpe kunderne? Derfor vil jeg give dig nogle tips til at blive mere tydelig i din markedsføring – dels ved at signalere hvad du hjælper med, og dels ved at lave sælgende tekster.
Sådan signalerer du tydeligt, hvad du hjælper med:
- Få styr på dit why/din mission (du kan læse om, hvordan du får det, i dette blogindlæg her) og sørg så for, at det står øverst på din hjemmeside og øverst på din Facebook business-side (på coveret).
- Send de rigtige signaler med dit brands visuelle identitet, så dine kunder kan afkode din måde at hjælpe på.
- Skriv sælgende tekster, hvor du har fokus på udbyttet (i stedet for din behandling). Resten af blogindlægget her vil handle om, hvordan du skriver sælgende tekster.
Sådan opfører en typisk kunde sig:
Prøv at forestil dig en mand, som har ondt i nakken stort set hver dag. Lægerne har opgivet at hjælpe ham yderligere. Han kan få det lidt bedre af at få massage, men han har ikke råd til at blive ved at købe massage flere gange om ugen. Han vil bare gerne slippe helt for nakkesmerterne. De dræner hans energi og svækker hans livskvalitet og overskud.
Vores mand her ved ikke så meget om alternativ behandling, men han er efterhånden villig til at prøve hvad som helst for at få hjælp. Han ved bare ikke, hvilken behandling han skal vælge. Han ved fx ikke hvad Kranio Sakral Terapi er for noget. Derfor vil han heller aldrig sætte sig og Google ”Kranio Sakral Terapi behandling”, for han aner ikke at det eksisterer.
Så han sætter sig og Googler ”behandling af nakkesmerter”.
Sådan annoncerer en typisk behandler normalt:
Forestil dig nu en Kranio Sakral Terapeut, som laver alle sine annoncer og søgeord med teksten ”Kranio Sakral Terapi behandling – nu kun 400 kr”. Ville hun kunne ramme vores mand fra eksemplet ovenfor? Nej, vel. For det er ikke en særligt sælgende annonce for ham, der ikke engang kender behandlingen.
Sådan bør en typisk behandler annoncere for sig selv:
Derfor er det en god idé, at man som fx kranio sakral terapeut annoncerer med udbyttet for behandlingen, ikke med selve behandlingens navn. Så kommer man i hvert fald bredere ud og får fat i flere potentielle kunder. Kunder, som allerede fra start af føler, at de er havnet hos en, der sikkert kan hjælpe dem. Så bliver annoncen sælgende. Det gælder ikke kun for kranio sakral terapeuter, det gælder altså for alle, der sælger en ydelse eller et produkt, som kunderne ikke lige præcis kender! Læs i øvrigt også om, hvor det er mest effektivt at markedsføre sig, alt efter hvor godt kunderne kender ens behandlingsform – Google eller Facebook?
Hvad er den mest sælgende annoncetekst så?
Så vores terapeut fra eksemplet ovenfor bør derfor lave annoncetekster i retning af: ”Behandling af nakkesmerter – slip for smerter i nakken” eller ”Undgå nakkesmerter let og nemt”. Det vil sige at hun skal annoncere med udbyttet for klienten frem for selve behandlingens navn.
Hav fokus på udbyttet – også selvom folk kender din behandlingsform
Hvis du leverer en ydelse som fx massage, så kender kunderne formentlig dine ydelser. Derfor vil de godt kunne finde ud af at søge efter ”massage” på Google. Men du vil jo sikkert gerne have dem til at købe lige præcis din massagebehandling, frem for kollegaernes? Så skal du stadig fokusere på det udbytte, klienten vil få ud af din behandling, når du laver annoncetekster. Og her er det så, at du skal tænke på alle de ting, der gør dig unik i forhold til kollegaerne (for når du skruer op for det, er de ikke længere konkurrenter, men blot kollegaer).
Fremhæv det, der gør dig unik (din USP)
Det kan være, at du har massagetider på sene tidspunkter om aftenen (mens konkurrenten kun har fra 8-16, så kontorfolkene har svært ved at nå det). Eller måske du kommer hjem til klienten, så det er dejligt nemt at få din behandling. Måske er du specialist i et bestemt område eller giver specielle typer behandlinger.
Tænk i kundens ønsker eller smerter (gain eller pain)
Og så er der er en sidste, vigtig detalje: Som udgangspunkt bør man tænke i to baner, når man annoncerer udbyttet for klienten; Gain eller Pain:
- Gain er det, som klienten gerne vil opnå:
- For klient med ondt i nakken kan det fx være at leve et smertefrit liv. Men det ultimative mål, som han ikke engang har formuleret selv, er at få bedre livskvalitet, få overskud og energi igen.
- For klient til massøren kan det fx være at blive afspændt og afslappet. Men det ultimative mål kan være at få mere glæde ind i sit liv, eller få mere ro og balance i hverdagen.
- Pain er det, som klienten gerne vil undgå:
- For klient med ondt i nakken kan det fx være at undgå at skulle tage medicin hver dag. Måske slippe for smerter, undgå spændingshovedpine osv. Det ultimative mål er at undgå en hverdag med manglende energi og overskud, og en livskvalitet der efterhånden er i bund.
- For klient til sportsmassør kan det være at få smertelindring. Men det ultimative mål er at slippe for at skulle “sidde på bænken”, så han fortsat skal undvære sit daglige dopaminrush, når han træner eller sit samvær med vennerne.
De ultimative mål kan du bruge i annonceteksterne – og jo bedre du kender din kernemålgruppe, jo mere specifik kan du skrive. Dermed kan du tale lige ind i deres ubevidste behov.
Flere tips til at skrive en sælgende annonce eller tekst
- Husk også altid at skrive “du” i stedet for “man”. Så bliver din annoncetekst mere aktiv og levende.
- Brug nutid.
- Sørg for at der er luft i mellem dine afsnit.
- Lav gerne punktopstilling, når du skal fremhæve de vigtigste ting.
- Og hold dig så til cirka 3 vigtige ting, så der er ikke kommer en lang remse.
- Skriv gerne i et malende sprog, som kan få dine læsere til at forstå, hvad du mener. Skriv fx. “prøv at forestille dig…” eller “tænk hvis…” eller “kender du det at…”. Derefter skriver du så “Derfor…” og forklarer dem, hvordan de kommer hen til den ønskede situation eller væk fra den problematiske situation.
Prøv at kigge dine egne annoncetekster igennem, og se hvad du annoncerer med – og om det giver mening for dine kunder. Måske er det på tide at justere teksterne lidt?
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få flere tips til branding, mindset og markedsføring:
Læg en kommentar