Derfor skal du vælge en specifik kernemålgruppe

En af de første overvejelser, du skal gøre dig, når du starter virksomhed op, er at finde din målgruppe, herunder især din kernemålgruppe.

Når man er spirituel eller holistisk selvstændig, er det nemt at ryge i den berømte fælde: At du gerne vil hjælpe alle. For dine ydelser kan formentlig godt anvendes på alle, uanset køn og alder. Men du er altså nødt til at starte et andet sted. Du er nødt til at specificere din målgruppe meget mere tydeligt. Ellers kommer du ikke til at arbejde i flow, og det vil smitte af på dit brands vibration.

 

Når du udvælger en specifik drømmemålgruppe, så bliver du tydelig og meget mere i flow

Og så vil du kunne tiltrække de helt rigtige drømmekunder.

Jo mere bevidst du er omkring, hvem du virkelig ELSKER at hjælpe, jo tydeligere skal du kommunikere det ud. For så vil lige præcis de helt rigtige kunder føle sig meget mere set, hørt og forstået af dig. De vil blive magnetisk tiltrukket til dig.

 

Hvordan vælger du din drømmemålgruppe?

Start med først at mærke efter:

  • hvad brænder du efter at lave?
  • hvilken type opgaver eller ydelser er du bedst til?
  • hvor har du haft de bedste resultater i fbm. behandling af dine klienter?
  • hvor er du virkelig i flow, når du arbejder?
  • hvem har du det allerbedst med at hjælpe? Hvilke klienter vil du helst have i din klinik?
  • hvilket netværk ville du helst anbefales i af en af dine klienter?
  • hvad har du erfaring med selv? Hvilke udfordringer har du selv måtte bakse med?
  • Hvilke problemer kan du løse?
  • Hvilke udfordringer har de personer, som du kan hjælpe?
  • Hvilke løsninger kan du tilbyde dine kunder?

Hvis du får klarhed over det, kan det være at det ikke er alle steder, du er lige meget i flow. Nogle kunder vil måske føles tunge og drænende for din energi – så er de ikke dine drømmekunder! Du skal bevidst vælge de kunder, hvor din energi højnes og hvor du er i flow. For så stiger din vibration, og det vil smitte af på alt i hele din markedsføring og hele din business.

 

Derfor skal du kende dine drømmekunder rigtig godt

Lav alle dine salgstekster og alle dine annoncer specifikt målrettet hende eller ham. Se hende for dig. Kend gerne et par stykker af slagsen, så du nemmere kan forholde dig til, hvem du egentlig skriver til. Det kalder man faktisk også ”Persona” (engelsk navn for det er Avatar) – at man laver nogle hypotetiske eksempler på en kunde fra målgruppen, med beskrivelse af vaner, adfærd, livsstil, købsadfærd osv. Samt endnu vigtigere; med beskrivelse af deres købsrejse og deres udfordringer, som får dem til at lede efter den løsning, du tilbyder. Faktisk er det flere kunder, sat sammen i én typisk kunde.

Du må også gerne se personaens liv for dig – hvordan er hendes typiske hverdag? Har hun børn? Hvor mange penge tjener hun? Hvad arbejder hun med? Hvilket tøj går hun klædt i? Hvad spiser hun? Så lærer du hende rigtig godt at kende. Til slut navngiver man personaen, så man frem over ved om man skriver til “Hans” eller “Grete”. Har man flere typer kunder, laver man flere personaer.

Det gør det bare nemmere at skrive personligt og målrettet, fordi du kan se vedkommende for dig og ikke bare skriver til “kvinder med små børn”. Du kan nærmest mærke hendes udfordringer og smerter, fordi du kan sætte dig ind i hendes liv. Det allerbedste er, når du kan genkende dig selv i målgruppen – måske i en yngre udgave. Hvis du selv har følt de smerter, din målgruppe føler, så får du en meget bedre følelsesmæssigt tilknytning til dem. Din empati vil være mere dybtfølt, og det vil skinne igennem. Og det bliver meget mere magnetisk tiltrækkende.

Det er også nemmere for målgruppen ovenfor at tage mod gode råd fra en kvinde med børn, end en ung mand uden børn. Som målgruppe vil man kunne mærke, om coachen selv har prøvet at stå over for den slags problemer og smerter.

 

Og husk nu at alle salgstekster – jævnfør indlægget om at skrive sælgende tekster – jo netop skal fokusere på, hvad udbyttet er for din kunde. Altså hvilket problem, kan du afhjælpe kunden med. Eller hvilken behagelig gave, din behandling vil være for din kunde.

 

Fordybelsen gør dig til specialist/ekspert

Når du fordyber dig i et bestemt kundesegment, bliver du altså specialist inden for det område. Det er noget, du kan bruge til at differentiere dig i forhold til dine konkurrenter. Så hvis du har svært ved at finde ud af, hvordan du skal skille dig ud fra andre, så brug denne øvelse til at finde ud af, hvad du skal satse på. Nemlig der, hvor du er bedst, og hvor du er i flow. Der hvor timerne flyver afsted, og du bare mærker glæde. Der hvor du har lyst til at give lidt ekstra.

 

Når målgruppen er på plads, lander dit why også

Uanset hvad – når du så har målgruppen på plads, så skriver din mission/dit business why sig jo næsten af sig selv. Hvis du har glemt, hvad en mission er og hvorfor det er så vigtigt at få på plads som noget af det første, så genlæs den her. For så kan du jo nemt formulere, hvorfor du er her, hvem er det du skal hjælpe og på hvilken måde.

 

Hvis du har brug for min hjælp til at sparre omkring din målgruppe?

Så se nærmere på onlinekurset, der nemt og hurtigt guider dig til hvordan du får fundet frem til din kernemålgruppe – så du kan tiltrække de perfekte kunder. Læs mere her.

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få flere tips til holistisk branding og markedsføring: