Hvis du læser dette, er du sikkert holistisk og/eller spirituel selvstændig. Måske alternativ behandler. Måske er du coach eller terapeut. Eller lysarbejder. Eller du sælger nogle produkter, som hjælper andre til at få det bedre, leve et bedre liv.

Og måske har du det lidt stramt med markedsføring. Og hvor ville det også være skønt, hvis dine kunder bare fandt dig af sig selv. Men sådan er det jo ikke altid, især ikke i starten. For at få kunder, er du nødt til at brande og markedsføre dig selv. Her vil jeg forklare dig, hvorfor det faktisk er rigtig godt at gøre, og hvordan du kan få det godt med det.

 

Hvad er forskellen på branding og markedsføring?

Det første og vigtigste, du skal have på plads i din business, er at en højtvibrerende branding. Men hvad er branding, og hvad er markedsføring?

 

Hvad er branding?

I Amerikas tidlige dage gik der køer løst rundt på kæmpestore områder. Som ranchejer kunne det være svært at kende forskel på sin egen flok, og derfor brændemærkede de køerne. Brændemærket var enten et symbol eller de bogstaver, som signalerede hvilken ranch, koen tilhørte. Brændemærkning = branding.

I dag er formålet med branding også at få ens brand til at skille sig tydeligt ud fra andre brands, og dermed at skabe hurtig genkendelse. Nogle af de største brands i verden er Coca-Cola og Apple – her behøver man blot at se et udsnit af logoet eller produktet, før man straks genkender brandet. Et tredje vigtigt formål med branding er, at man gerne vil blive genkendt og husket for nogle bestemte værdier – det er jo ikke nok at blive genkendt, man skal også helst genkendes for noget godt. Man taler om at have et godt image – men et image er kun godt, hvis man huskes for det, der er rigtigt for en at blive husket på.

 

Hvad er markedsføring?

Man kan sige, at markedsføring overordnet set dækker det hele. Markedsføring betyder jo basalt set, at man fører sig produkt til markedet. Men for at kunne afsætte det, er det nødvendigt at arbejde med branding af ens produkt eller business. Så når du laver markedsføring, der skal skabe kendskab til dit brand eller skal positionere dit brand, så er det branding. Når du laver markedsføring, der skal sælge dine ydelser, så er det markedsføring – men det skal jo være markedsføring, der virker understøttende og opbyggende for dit brand.

 

Hvorfor er branding vigtig?

Traditionelt set er branding vigtig fordi:

  • Du er nødt til at gøre dig synlig, for at kunne blive fundet af dine klienter.
  • Du er nødt til tydeligt at fortælle, hvad du kan hjælpe dine klienter med.
  • Du er nødt til at skille dig ud fra konkurrenterne, så kunderne ved, hvad du står for.

 

Men når vi arbejder med Holistisk Branding, arbejder vi med ny tids branding – og her ser vi mere på brandingen som energiarbejde. Det handler altså om at være bevidst om den energi, du sender ud.

 

Branding er bare energi, der vibrerer på forskellige frekvenser

Alt er energi. Alt vibrerer. Branding er også bare vibration!

Når du skal tiltrække eksempelvis nye kunder, af den slags du helst vil hjælpe, så er du nødt til at vibrere på en vis frekvens. Så vil du  kunne tiltrække dem. Lige tiltrækker lige. Sådan er loven om tiltrækning. Det vil sige, at du først kan tiltrække noget, når du befinder dig på samme frekvens som det, du gerne vil tiltrække. Og hvordan kan du så få din branding til at blive højtvibrerende?

 

Dit brand vibrerer også på en vis frekvens. Hvis du har nogle ønsker og mål for din virksomhed og dig selv, så er du nødt til at få dit brand til at vibrere på den samme høje frekvens, som dine ønsker og mål befinder sig.

 

Hvordan får du så dit brand til at vibrere på rette frekvens?

Det kræver, at du bruger en smule tid og overvejelser i starten af virksomhedens opstart. Man skal nemlig have lagt et godt og solidt fundament for ens brand. Brandingen er forarbejdet, eller strategien du lægger for din business. Det, du bygger din business op om.

 

Når du skal  bygge fundamentet for brandet, skal du have disse tre ting på plads:

  • Missionen (også kaldet business why) og visionen:
    • Missionen siger noget om, hvad det er, du gerne vil hjælpe dine kunder med (Læs gerne mere om det her.).
    • Visionen siger noget om, hvor du gerne vil være med dit brand om 3-5 år.
  • Kernemålgruppen:
    • Du føler måske, at du kan hjælpe ”alle”….
    • Men kommunikationsmæssigt er du nødt til at blive klar og tydelig, ved at vælge hvilken målgruppe du helst vil hjælpe, for du bliver meget mere magnetisk tiltrækkende, når du arbejder med en gruppe mennesker, som du brænder for at hjælpe – så kommer du i flow. Læs gerne mere om det her.
  • Værdier:

 

Når du er bevidst om disse tre punkter, har du fået lagt et godt fundament.

Og herefter kan du så gå i gang med brandets visuelle identitet. Det er nemlig det, der er vigtigt for at kunne udstråle det, du vil stå for.

Det er en rigtig god idé at have et logo, for det er nærmest en opsummering af alle de signaler, du ønsker at udsende. Al den energi, du har samlet i din business. Det er vigtigt at vide, hvad dine værdier er, når du laver logoet. For værdierne bestemmer hvilken farve, hvilke former og hvilken skriftype, du skal vælge. Det udstråler jo noget helt andet, hvis du vælger et logo med røde zig zag former, end hvis du vælger et logo med lyserøde runde former. Logoets farver hænger selvfølgelig sammen med dine brandfarver, og den sammensætning af farver, du vælger. Den skal du bruge igen og igen i alt materiale, så du får skabt genkendelse hos dine kunder, hver gang de ser noget fra dig. Har du et logo, skal det være på alt materiale som fx visitkort, hjemmeside, brochurer.

Herefter kan du fx bygge hjemmeside op og få lavet markedsføringsmaterialer til at understøtte din forretning.

 

Du vil få mere flow i din markedsføring, når du har et højtvibrerende brand

Et højtvibrerende brand er mere tydeligt og har mere gennemslagskraft. Du vil arbejde fra din essens og stråle i din unikhed. Det vil gøre din markedsføring lettere genkendeligt og kunderne vil få mere tillid til dig. Dermed kan du tiltrække flere af de rigtige drømmekunder og kunne hjælpe flere kunder.

Og bedst af alt – du vil komme til at vibrere på den helt rette frekvens. Der, hvor du er helt bevidst om, hvilke signaler du sender, og hvem du gerne vil tiltrække.

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få flere tips til holistisk branding og markedsføring: