Hvad er dit why?

Noget af det første, du skal have på plads, når du starter firma, er dit formål med at være her som virksomhed. Man kalder det også virksomhedens mission. Eller “reason why”. Andre kalder det idégrundlag eller eksistensberettigelse. Kært barn har mange navne.

 

Få også dit eget why på plads

For at gøre forvirringen værre, så er der faktisk to forskellige why, du bør få på plads. Dels dit business why/missionen, og så dit EGET why – som handler om, hvorfor du blev selvstændig. Det kan fx være for at gøre verden til et bedre sted, eller det kan være for at vise dine børn, at det er i orden at gå efter sine drømme. Dit eget why er også vigtigt at have på plads, men det kan du bruge som din egen motivation, og du kan fortælle om det til dine følgere, så de får en tættere forståelse af dig.

Teksten her handler om det, som er din business’ why. Det er det, du skal bruge til at formidle til dine kunder, præcis hvad du kan hjælpe med, sådan at de nemt og tydeligt kan afkode, om du er den rette til at hjælpe dem. Dit business why/din mission må rigtig gerne stå øverst på fx hjemmesiden og på Facebook side, faktisk alle de steder, hvor nye kunder møder dig for første gang. Og vækker man dig om natten og spørger, hvad du laver i din business, så skal du kunne lire det af udenad. Det er også derfor, man kalder det en elevatortale.

 

Sådan laver du et tydelig why/missionssætning

Jeg vil opfordre dig til at formulere dit why/missionen i en eller få sætninger. Det er en rigtig god øvelse, for så bliver du meget mere tydelig omkring, hvad du kan bidrage med og hvad du er bedst til. Og grunden til, at du skal kunne lire denne sætning af, hvis du bliver vækket midt om natten og spurgt hvad dit firma kan, er, at hvis du ikke selv er helt sikker på det, hvordan kan du så få dine kunder til at forstå det?

 

Hvad skal din mission indeholde?

Du skal kunne udfylde denne skabelon:

Jeg hjælper xx (målgruppen) med yy (fordelen ved din hjælp), sådan at de opnår zz (transformationen)

Der findes flere skabeloner og flere måder at bygge det op på, for nogen foreslår, at du i stedet for transformationen skriver “uden at xx” (det, som de allerede har prøvet, men som ikke har virket endnu). Du kan også tilføje på hvilken måde, du hjælper, så du får flettet dine værdier ind, men det gør dog sætningen ydermere kompliceret at udfylde, så start bare med den første skabelon.

Først fortæller du, hvem du hjælper. Det kan godt være, du kan hjælpe alle. Det kan de fleste alternative behandlinger. Men rent kommunikationsmæssigt er du nødt til at være tydelig omkring, hvilken specifik målgruppe du hjælper. Og det er ikke nok at skrive “kvinder mellem 20-50 år”, der skal være nærmere specificering, som fx “Kvinder i alderen 20-50 år, som har stresssymptomer og har svært ved at finde ro i hovedet”. Læs mere om hvorfor du er nødt til at specificere målgruppen her.

Dernæst fortæller du, hvad du hjælper med. Det handler ikke om, hvilken ydelse du overordnet set tilbyder. Fx kropsbehandling. Så du er nødt til at gå et skridt videre, og tænke over hvad det  overordnede fordel er med med denne ydelse? Her skal du tænke i at formulere det, som at du enten løser et problem eller tilfører en værdi for dine klienter. Det kan fx være at lindre smerte.

Derefter skal du i sætningen fortælle, hvilket udbytte det så vil give dine klienter – fx at få større livskvalitet, få overskud og glæde, kunne præstere maksimalt hver dag, leve i harmoni. Det er udbyttet for klienten. Det er målet. Den transformation, du giver klienten. Din behandling er blot midlet til at komme derhen.

Hvordan du hjælper handler om dit brands værdier, og det kan du vælge at sætte på sætningen, hvis du vil. Det siger noget om måden, dit brand opfører sig på. Det kan fx være, at du hjælper omsorgsfuldt og kærligt, eller det kan være, at du er professionel og effektiv. Læs mere om hvorfor brand værdierne er vigtige her. Du kan også skrive “med hvad”, altså hvilken form for redskab du anvender – men igen, start med at gøre det så lidt kompliceret som muligt.

 

Unikhed/USP – beskriv også gerne hvordan din business skiller sig ud fra alle de konkurrenter, som måske kan tilbyde nogenlunde det samme. Hvorfor skal man vælge dig? Det kan være, at du selv har erfaring med stress, og derfor er mere indlevende end gennemsnittet af behandlere. Det kan også være du er enormt fleksibel med dine tider, så du kommer hjem til folk og behandler på hverdagsaftener. Det kan også være en særlig kombination af uddannelser, eller det kan handle om noget i din personlighed. Du kan også flette nogle ord ind, som gør din sætning mere spændende og unik. Når du har styr på, hvad der gør dig unik, har du også fået din såkaldte USP (Unique Selling Proposition) på plads. Det er nemlig utrolig vigtigt, at din elevatorsætning adskiller sig fra alle andres, så den tydeligt fortæller, hvad det er, som kun DU kan hjælpe med. Din unikhed skal helst være så svær som mulig for konkurrenterne at matche.

 

Sådan bruger du dit why/mission

Fordelen ved at lave missionen i én samlet, velformuleret sætning er, at du nu har en sætning, som du kan sætte øverst på din hjemmeside eller øverst på Facebook-coveret. Så kan dine kommende kunder på få splitsekunder afkode, præcis hvad du hjælper med, og de kan se, om du mon er den rette til at hjælpe lige præcis dem. Så jo mere tydelig, du gør din sætning, jo hurtigere vil dine kommende kunder vælge hjælpen fra dig.

 

Husk at dit why skal være konkret og forståeligt for målgruppen

Pas på den ikke bliver alt for bred eller generisk. Fx vil “ABC Healings mission er at hjælpe kvinder” være for bred. Men “ABC healings mission er at hjælpe kvinder 20-50 år med stresssymptomer, med at finde ro i hovedet og dermed få bedre livskvalitet.” vil være meget mere specifik. Et godt tip er også, at selv et barn skal kunne forstå det – dog vil jeg sige, at det skal være et stort barn… men tippet er godt nok, for det forhindrer ord som fx “kundalinirejsning” eller “5.dimension”, hvis det bare er en helt almindelig fru Hansen, du gerne vil hjælpe. Hvis det er dem, der kender alt til begreberne, du vil tiltrække, så er det fint at skille fårene fra bukkene ved at bruge specielle begreber, men bare du gør det helt bevidst. Det vigtigste er, at du vælger at hjælpe lige præcis dem, DU brænder for at hjælpe, på den måde, der er den helt rigtige for DIG. For så vil du være i mest mulig flow, og dermed få et højtvibrerende brand.

 

Min egen mission/mit eget why

Min egen mission er :

“Jeg hjælper holistiske og/eller spirituelle selvstændige med at få et HØJTVIBRERENDE brand, så du kan få FLOW i din markedsføring og dermed business.” Jeg bruger ordene HØJTVIBRERENDE og FLOW rigtig ofte rundt omkring i markedsføringstekster, så der er genkendelse og min unikhed skiller sig tydeligt ud fra konkurrenterne. Der er nemlig ingen andre, der arbejder med energien bag branding på samme dybe måde, som jeg gør, på grund af mine uddannelser og erfaringer kombineret med mine spirituelle redskaber og livssyn.

 

Hvad er din vision?

Udover missionen skal du også have en fornemmelse af din vision – det er din ledestjerne for virksomheden. Hvor ser du virksomheden henne om ti år. Dog vil dette mål nok altid flytte sig, så allerede om 5 år eller i hvert fald om 9 år, bør den se anderledes og mere visionær ud, end den gør nu. Men det er det, du skal stræbe efter, din store ambition.

 

Og derudover er der dine egne personlige mål med virksomheden, men dem gennemgår jeg i et andet blogindlæg. Det finder du ved at klikke her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få flere tips til holistisk branding og markedsføring: