Hvordan finder du din rette markedsføringsstrategi?
Det er et ret godt spørgsmål….. for der er jo så mange forskellige måder, du kan vælge at markedsføre dig på – alt efter hvilken ekspert du lytter til! Men bare rolig, for der er faktisk lige præcis ét rigtigt svar på det spørgsmål. For hvem kan ikke få en smule sved på panden over at skulle sætte sig ind i alt dette:
Hvis du følger en ekspert i e-mail markedsføring, så lærer du at lave freebies, sætte automatiske e-mails op, at køre salgskampagner med mange remindere op til en deadline, at teste forskellige titler af, at holde øje med åbningsrater, at skrive e-mails opbygget på den rigtige måde osv.
Hvis du følger en ekspert i Facebook-grupper, så lærer du at gå all in på din gruppe, lave workshops, challenges og meget andet, som kan føre til salg.
Hvis du følger en ekspert i annoncering, så lærer du at lave organiske opslag, som virker, at gå live og lave videoer, fordi de har større rækkevidde, og hvilke annoncer du skal bruge alt efter formål.
Hvis du følger en ekspert i sociale medier, så lærer du at bruge hashtags og søgeord på Instagram, lave engagerende Facebook-covers, lave link tree, tage brandbilleder, at poste lige præcis på den rette frekvens og at kommentere og like andres profiler.
Hvis du følger en ekspert i manifestation, så lærer du at du visualisere dit drømmemål og føle det, så bliver kunderne tiltrukket magnetisk.
Hvis du følger en ekspert i salgstragter/funnels, så lærer du måske at skulle lave webinarer, og hvad der skal til for at holde det helt perfekte webinar, hvor du både får nok med og får solgt en masse produkter på webinaret.
PYHA!? Ja, jeg ved det – det ER virkelig meget at skulle forholde sig til. Især fordi du måske ikke er synderligt interesseret i markedsføring, og egentlig ikke synes det er fedt at nørde i? Så havde du jo nok valgt at beskæftige dig med det… Og så får du sikkert også at vide (hvilket ER et velmenende råd), at du skal uddelegere den slags opgaver. Men helt ærligt – hvilken af ovenstående eksperter skal du så vælge at uddelegere det hele til??
Sådan finder du DIN markedsføringsstrategi:
Jeg har lavet denne her model, som jeg kalder energi-modellen:

Energimodellen. Copyright Lene Velschow Søgaard 2021.
Figurerne i de fire felter indikerer, om det er en strategi der virker for dig (de to øverste med thumbs up) eller om det ikke virker (de to nederste med thumbs down). Og de to felter til venstre har et hjerte, som indikerer, at det føles godt for dig, mens de to felter til højre har et knust hjerte, som indikerer at det ikke føles godt for dig.
Langt de fleste af os befinder os i enten gul eller orange felt, når vi skal lære at finde den rigtige strategi:
- Den orange er der, hvor vi elsker det, vi laver. Vi beskæftiger os kun med det, der føles godt, hvor vi har lyst og intuitionen fortæller os, at vi skal gå hen…. men det virker altså desværre bare ikke godt nok, for der er simpelthen ikke nok kunder i forretningen 🙁
- Den gule er det sted, hvor du virkelig bruger hovedet, for du har sørget for at lære en masse smarte tips af eksperterne, og du har sat din markedsføring op efter det – og det giver faktisk lidt salg… men det føles bare ikke særlig godt 🙁 Det føles knoklende, anmassende og pushy, og det føles ikke rart at SKULLE markedsføre sig med at gå live, når du nu hader det, eller skrive en million salgs-nyhedsbreve, når du egentlig synes det er for meget.
Hvad gør du så?
Du skal jo helst ikke ende i den røde, hvor intet virker, og hvor det heller ikke engang føles godt.
Du skal ende i det grønne felt, hvor det rent faktisk virker, OG hvor det føles godt.
Din markedsføringsstrategi er denne:
- Først og fremmest skal du sætte dig ind i alle de mange metoder, der findes. Hvad kan du vælge mellem? Sociale medier, grupper, webinarer, freebies og nyhedsbreve, blogindlæg, live og videoer, annoncering eller aktiv netværk?
- Dernæst skal du snuse til nogle af de forskellige modeller og test det så af. Prøv dig frem. Investér i nogle små kurser, så du lærer lidt om det ene eller det andet. Og ja, det kræver at du tilegner dig nye kompetencer, og dermed “bruger hovedet”. Du ER nødt til at kende til Facebooks algoritme, hvis du gerne vil have succes derinde – og så fremdeles.
- Derefter registrerer du, om det virker. Hold øje med, om det virker i form af engagement, reaktioner, tilmeldinger og ikke mindst salg. Så du er klar over, hvad der virker og hvor trafikken og salget kommer fra.
- Og til sidst kommer det vigtigste: Hvad føles godt for DIG? Hvad elsker du at lave – er det at skrive, være på Instagram, at gå live, at hygge om gruppemedlemmer eller holde webinarer?
Når du har fundet frem til det, der virker, OG som samtidig føles godt for dig, så har du faktisk fundet DIN måde at markedsføre dig selv på. Du er altså nødt til at kombinere dit hoved med din sjæl – brug hovedet til at lære nye kompetencer og teste metoderne af (så du enten selv kan gøre det ELLER kan uddelegere det) og brug så din sjæl til at skrue op for det, der føles lækkert og givende for dig.
Har du brug for hjælp til at få lagt den helt rigtige strategi for din markedsføring, så skriv til mig på Lene@highvibebranding.dk – så tager vi en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe.
Læg en kommentar