Sådan finder du dit brands værdier

Lige som du selv som person har værdier, som definerer din adfærd, så har et brand (dvs. din business) også værdier. Værdierne fortæller dine følgere og kunder, hvordan de kan forvente at få hjælp fra dig, og hvad du/din business/dit brand står for.

Kort sagt:

Brand værdierne siger noget om den måde, du hjælper kunden på.

 

Hvorfor er det vigtigt at definere brandets værdier?

Det er der tre grunde til.

 

  • De rette kunder vil blive knyttet tættere til dit brand: Klare tydelige værdier øger dine kunders tilknytning til dit brand. En tæt relation til din kunde er baseret på, at I deler værdier. En kommende kunde vil synes om dit brand, hvis du har nogle værdier, der ligger tæt op ad kundens egne værdier. Derfor er du nødt til tydeligt at udstråle et sæt værdier. Det gør det lettere for den rette kunde at blive tiltrukket af dit brand.

 

  • Værdier som rettesnor: Værdier er dit brands rettesnor for fremtidig adfærd. Spørg dig selv, hver gang du skal træffe en beslutning omkring en aktivitet eller ydelse: “Passer dette til mit brands værdier?” Værdierne hjælper populært sagt til, at din vision bliver til din mission. For når først du har sagt værdierne højt, er du også nødt til at følge dem i dit brands adfærd. Der kan gå helt sport i at finde på nye serviceydelser, som passer til dine værdier. Hvis du fx har som værdi at være fleksibel, og du er massør, så kommer du måske hjem med briksen under armen til dine klienter. Eller du har åbent på meget fleksible tider af døgnet. Eller du tilpasser på anden måde dine klienters behov, meget mere end andre massører gør. Det handler jo om, hvordan du hjælper dine kunder. Du vil også lettere kunne skrive tekster og annoncer, når du har dine værdier i baghovedet.

 

  • Værdier er fundamentet for hele dit brand: Det er også fundamentet for hele dit brands visuelle identitet., som handler om hvordan dit brand ser ud. Her viser du nemlig rent visuelt, hvordan dit brand er. Farvevalg, billederne stil og skrifttypevalg bliver meget nemmere, når først du ved, præcis hvilke værdier, du vil udstråle. Og derfor bør værdierne være på plads, inden du får lavet logo eller fundet farver. Fx udstråler en stærk rød masser af energi og dynamik, men hvis du har som værdi at være omsorgsfuld, er det måske en mere støvet rosa (dvs. en dæmpet rød), du skal bruge til dine brandfarver og logo.

 

 

Hvordan finder du dit brands værdier?

Hvad vil du gerne udstråle? At du er omsorgsfuld og empatisk? At du er skarp og direkte? At du er energisk og dynamisk? Brug lige to minutter på at mærke efter, hvad dit brand er. Det siger nemlig noget om den måde, du opfører dig på over for dine kunder. Den måde, du taler til dine kunder på. Og den måde, du hjælper dem på (så er vi tilbage ved din mission).

Lav en liste med alle de ord, du kan komme i tanke om, og vælg så cirka 3 værdier ud, som er dine (dit brands). Eller spørg nogle af dine kunder, hvordan de opfatter dig. Nogle gange bliver man overrasket over at høre svaret, og det kan være en god øvelse at få målgruppens opfattelse af én.

 

Med de rette værdier vil du vibrere på rette frekvens

Når du har bestemt, hvilken frekvens, du gerne vil have dit brand til at vibrere på, kan du formulere dit brands værdier. For så ved du hvilken type kunde, du gerne vil tiltrække. Det bliver meget lettere at definere det, frem for kun at skulle gå og have en fornemmelse af det. Det er fint at arbejde intuitivt, men lidt struktur og bevidsthed hjælper altså på overblikket og på at holde øjet på hvilken retning, du bevæger dig.