Viser du dine kunder, hvem du er?

Du er nødt til at stille dig ud i  lyset og tiltrække dig opmærksomhed, hvis du vil have dine kunder til at opdage, at du er her. Og få dem til at opdage, hvordan du kan hjælpe dem. Tænk på, at for hvert øjeblik du ikke er synlig, så er der en kunde, der ikke kan få den fornødne hjælp. Hjælp, som han eller hun har brug for. Så du er nødt til at være synlig nok. Og nej, synlighed handler ikke om at gå live en hel masse, eller om at poste en pokkers masse opslag – det handler om at gøre det på den rette måde!

 

Markedsføring hjælper dig til at træde ud i lyset

Hvordan træder du så ud i lyset og bliver synlig nok? Det gør du ved hjælp af markedsføring. Der findes en del, der synes at markedsføring er besværlig eller på anden måde har modstand mod at stille sig frem i lyset og få opmærksomhed. Men der er 3 gode ting ved markedsføring, som gør, at du simpelthen er nødt til at foretage dig en vis mængde markedsføring:

  • Markedsføring gør dig synlig over for flere kunder. Så får de øje på dig og begynder at huske dig.
  • Markedsføring giver dig mulighed for at skabe en personlig relation til dine kunder. Allerede inden de møder dig, vil de få et vist indtryk af dig og dermed synes godt om dig.
  • Markedsføring giver dig mulighed for at vise dine kompetencer til dine kunde. Dermed får de tillid til dig og din evne til at kunne hjælpe dem.

 

Gå ud i verden med din egen personlige energi

Du er dit brand. Hvis du er enkeltmandsvirksomhed, eller hvis du er en ejer, som på anden måde tegner din virksomheds profil, så er du dit brand. Derfor er det vigtigt, at du er bevidst om, at det er din personlige energi, der vil være med til at skabe resultater for din virksomhed. Det er dig, der kan hjælpe dine kunder. Så tro på dit brand og opfør dig, som om du allerede har vundet størstedelen af markedet, og som om du allerede har en ekspertrolle inden for dit felt. Så vil du nemlig udsende den rette vibration og dermed kunne tiltrække det, du drømmer om at opnå med din virksomhed.

Og husk at være dig selv. Vær autentisk. Vær transparent som virksomhed, så dine kunder kan se, hvad du laver og hvorfor.

 

Du må vænne dig til at være synlig

Måske har du det sådan, at du ikke rigtig bryder dig om opmærksomheden? Måske synes du ikke, at du er noget særligt? Men du skal vide, at din virksomhed og dine ydelser gør en kæmpe forskel for klienterne. Det er behandlere, terapeuter, coaches, massører og lignende, der virkelig kan gøre en stor forskel, allerede ved den første behandling. Så hvil i dig selv og gå ud og vær synlig.

Sørg også for at have dit firmanavn og hjemmesidens navn på din personlige Facebook profil. Når du går ud og viser dine kompetencer med dit eget personlige navn, vil nogle nysgerrige folk (kommende kunder) klikke ind på din profil og se, hvem du mon er. Så er du nødt til at have dit firma stående der, så de kan blive ledt det rette sted hen.

 

Hvad hvis folk taler om dig?

Du må kunne tåle at folk taler om dig. Og det kan også være, at ikke alle vil kunne lide dig og din profil. Men sådan er det. Du kan ikke please alle. For så bliver du utydelig. Og er du utydelig, vil du ikke kunne komme ud og hjælpe alle de potentielle klienter, der venter på at finde dig. Så du er nødt til at droppe pleaseriet. Læs mere her om, hvordan du kan arbejde med at få opløst alle de begrænsende overbevisninger, der står i vejen for din synlighed.

 

Brug din intuition og lær at sælge

Når du skal træffe beslutninger i dit firma, så lær at bruge din intuition og mærk godt efter, før du træffer store beslutninger. Lad ikke andre hjælpe dig så meget, at du ikke længere kan genkende din egen virksomhed. Søg netværk og få sparring i lukkede grupper på fx Facebook, og vend dine idéer med andre. Du er velkommen til at komme ind i den lukkede netværksgruppe, som netop er gratis sparring og ideudveksling mellem andre nystartede behandlere og lignende.

Og så skal du lære at sælge. Hvis du synes det er grænseoverskridende, så læs blogindlægget om at skrive sælgende tekster her. Så vil du nemlig kunne se forskellen på at forsøge at presse noget i hovedet på en kunde, eller virkelig helhjertet at ville sælge en hjælpende ydelse.

 

De mest basale markedsføringstiltag for nystartede

Markedsføring behøver ikke koste en formue. Det har man jo ofte ikke råd til, når man er nystartet. Så det handler om at komme i gang på en måde, der koster mindst muligt. Læs de 5 tips til nem og billig opstartsmarkedsføring her.

 

Få styr på dit brands fundament, inden du starter

Dog vil jeg lige minde dig om, at det er yderst vigtigt at få styr på dit brands fundament. Før du laver logo. Før du starter hjemmeside. Før du begynder at sende e-mails. Før du laver annoncer.

Fundamentet går ud på at bygge dit brand op fra bunden, og det kræver du får styr på:

Derefter kan du gå i gang med at lege med hvordan dit brand skal se ud – den visuelle identitet. Og først derefter kan du begynde at få gang i dine ydelser, så de bliver synlige og sælgende, fx ved hjælp af kampagner.

 

Så er du i hvert fald i gang, og er begyndt at stille dig selv ud i lyset, så du kan blive opdaget for alt det, du kan 🙂

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få flere tips til branding, mindset og markedsføring: