Dit brands visuelle identitet hjælper dig til at tiltrække de rette drømmekunder

Dit brand, altså din business, har en visuel identitet. Det er med til at forme brandets overordnede identitet – altså “hvem” er dit brand, hvad står det for, hvordan adskiller det sig fra konkurrenterne, hvordan opfører det sig. Det er med til at give dine kunder det rette indtryk af dit brand/din business/dig. Det er også med til at kunderne bedre kan genkende dit brand. Og de er med til at man kan mærke og afkode, hvem du er. Det vil gøre, at du rent energetisk vil kunne tiltrække de helt rigtige drømmekunder.

 

Hvorfor din visuelle identitet er så vigtig

Den visuelle identitet handler altså om, hvordan dit brand ser ud – og består af bl.a. logoet, udtrykket på din hjemmeside og grafik på sociale medier, brochurer  etc., og også den skriftlige “stemme”, du fører dig frem med. Alt dette skal hænge sammen og være ensartet, så du ikke forvirrer kunderne med blandede signaler. I den visuelle identitet kan du lege med fx farverne, formerne, skrifttypen, valg af billeder og jargonen. Alle disse elementer signalerer noget.

Skal du signalere noget kreativt og friskt, så kan du fx lege med en masse friske farver. Du kan også lege med et mere ungt sprog, nogle farverige og måske lidt skæve billeder og en spraglet skrifttype.

Skal du signalere lidt mere seriøsitet og troværdighed, og ikke for ungt, kan du køre med en mere formel stil og tone. Dertil fx mørkeblå, ensartede farver, seriøse billeder uden for mange dikkedarer og en formel skrifttype som Times New Roman.

Læs om farvernes mange forskellige betydninger og signaler her.

 

Alle visuelle elementer hjælper til brandets vibration

Alle disse elementer, former og farver signalerer noget. Eller man kan tale om, at de vibrerer på hver deres frekvens. Og det er jo vigtigt, at dit brand vibrerer på en høj frekvens, hvis du vil tiltrække den rette type kunder. Så derfor skal du tænke over alle elementer i dit brands visuelle identitet, hvis du vil have dit brand til at vibrere så højt som muligt!

 

Din egen personlige vibration hænger sammen med brandets vibration

Hvis du er soloselvstændig, så er din egen personlige branding ret afgørende for din virksomheds branding. Derfor skal du sørge for at hæve din egen vibration, så du selv kan stråle fra den højeste frekvens og arbejde fra din inderste essens, i så højt flow som muligt.

Men du er også nødt til at arbejde med dit brands vibration. Brandingen. 

Og nu kommer det vigtige. For det er ikke nok at vælge de rette visuelle elementer.

Det er vigtigt, at du bruger de samme visuelle elementer overalt og hver gang!

Overalt hvor dine kunder møder dig, skal de møde samme syn!

Det, du skal bruge kræfter på, er altså at sørge for, at du udstråler det samme. Det vil sige, at du skal give det samme indtryk, på alle de steder, hvor dine klienter kan møde dig. Om det så er dig selv personligt, når du hjælper dem, om det er din hjemmeside, dit nyhedsbrev, din Facebook side eller dine annoncer. Så skal du vise dem det samme udtryk hver gang. Vibrere på samme frekvens.

 

  • Så du skal sørge for at anvende de samme farver hver gang.
  • Du skal anvende den samme skrifttype hver gang.
  • Du skal anvende den samme type billeder hver gang.
  • Du skal skrive eller tale på samme måde hver gang.
  • Og du skal opføre dig på samme måde hver gang.

 

Husk også gerne et logo

Hvis du ikke har fået lavet et logo endnu, så kan det være en god idé snart at få det på plads. Og når du så har det, så er denne her til dig; dit logo skal stå på ALT dit markedsføringsmateriale, samme placering, hver gang! Dit logo er essensen af din branding, samlet i et lille visuelt element. Det repræsenterer alt, hvad du gerne vil stå for og skal derfor vibrere allerhøjest af alle de visuelle elementer. Og derfor er det selvfølgelig vigtigt, at dit logo er med på alle dine markedsføringsmaterialer. Om det så er hjemmeside, visitkort, brochurer, øverst på nyhedsbrevet eller på Facebooksiden.

 

Brandets signaler skal hænge sammen

Derudover skal brandet signaler også hænge sammen, så du vibrerer på den frekvens, du gerne vil have, at kunderne opfatter dig på. Forestil dig, at du har en forholdsvis anonym hjemmeside med sort tekst på hvid baggrund, og eneste information er en pris og et telefonnummer. Så vil man ikke kunne få det til at hænge sammen, hvis du så dukker op som super sprudlende og farverig person iført sari og med blå striber i håret, mens du bander hele tiden og dårligt kan tie stille? Derfor er du nødt til at tænke over, om du får givet det rigtige indtryk alle de steder, hvor dine klienter kan komme til at møde dig. Så selvom det kan virke lidt nørdet, er det altså vigtigt, at du tænker over selv de små ting som skrifttypen.

 

Hvad er udbyttet ved et sammenhængende og konsistent brand?

Det er simpelthen med til at bygge dit brand op som et stærkere brand, med mere gennemslagskraft. Vigtigst af alt, så vil brandet få større genkendelse hos dine kommende klienter og klienter. Du vil blive tydelig. Dine kunder vil kunne mærke, hvem du er. Det skal helst være sådan, at de blot skal se et lille hjørne af dit logo for at kunne genkende dig og vide, hvad du står for. Tænk bare på Coca Cola, hvor man kun behøver se en smule af flaskens form, så ved man allerede, hvem det er. Tro mig – de er ikke kommet sovende til det ? Og tænker du konsistens/overensstemmelse ind i alt, hvad du laver, så får du også mere ud af dine markedsføringspenge og tiden, du bruger på det. Og hvem vil ikke gerne optimere det?

 

Så for at opsummere:

Vil du gerne spare tid og penge på at bygge dit brand op?

Vil du gerne stå tydeligt i din vibration over for dine kunder?

Så sørg for at der er overensstemmelse i det udtryk du giver, at det er et velvalgt udtryk, og at udtrykket gives alle de steder, hvor dine kunder kan møde dig!

 

Hvordan ser din visuelle identitet ud – har du tænkt over hvordan det passer til dit brand?

 

Hvis du har brug for hjælp til at finde frem til dit brands farver, former og fonte (skrifttyper) – som jo er den vigtigste del af dit brands visuelle identitet – så har jeg et kursus, der kan hjælpe med lige præcis det. Klik her for at læse mere om kurset.

 

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få flere tips til holistisk branding og markedsføring: